جنگ گُدار فُرگ در دورة آل مظفر

سکه-رستم-آق-قویونلو-ضرب-فورگ

حضور گروه مستند سازی دارابنامه در مراسم پرچم شهر دوبرجی+تصویر

مراسم آیینی برافراشتن پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی مرکز بخش فورگ

قلعه علی آباد دوبرجی (معروف به طاق کیومرث یا چهار طاقی) واقع درمنطقه فورگ

تداوم حضور و قدرت آل بویه در فارس،بر پایۀ گورنوشتهای از سدۀ هفتم هجری مكشوفه در فورگِ داراب

گزارش تصویری تشییع شهدای گمنام در شهر دوبرجی

ثبت ملی مراسم آئینی بر افراشتن پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی

تلاش براي ثبت معنوي آئين برافراشتن پرچم سرخ حسيني دوبرجي

پرچم سرخ حسینی در دو‌برجی به اهتزاز درآمد

نمایش صنایع دستی فورگ در نمایشگاه بین المللی تهران+تصاویر

یکسال از قول مسئولین جهت ثبت ملی شدن مراسم پرچم حسینی در فورگ گذشت

کد خبر: 1721 | تاریخ انتشار: 14:19:42 - شنبه 20 مهر 1392 | بدون نظر | چاپ این مطلب |

کشف چهار سکه تاریخی از دوران اولجایتو در بخش فورگ

بررسی کشف چهار سکه تاریخی از دوران اولجایتو در بخش فورگ:
این چهار سکه که مربوط به دوران اولجایتو در بخش فورگ  از توابع شهرستان داراب کشف شده ،از مجموعه شخصی محقق گرامی جناب آقای دکتر حسنی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شاهرود استفاده شده که در کتاب سکه های اولجایتو نوشته دکتر علیزاده نیز به بررسی آن پرداخته شده است  در ادامه این سکه ها را با دوره های مختلف ایلخانی بررسی می کنیم.
سکه های ایلخانی از نظر متن به سه دوره تقسیم می شوند:
دوره اول:ایلخانان تحت تاثیر فرهنگ غنی اسلامی همانند دوره های قبلی از عبارات اسلامی برای ضرب روی سکه های خود استفاده می کردند.
دوره دوم:آثار فرهنگ مغولی بر روی سکه ها بیشتر شد در این دوره هر چند تعدادی از ایلخانان مسلمان شده بودند اما نام خود را به زبان رسمی مغولان(اویغوری) می نگاشتند.
دوره سوم:مورد بحث در این تحقیق از زمان اولجایتو آغاز شدکه نام و القاب سلطان با حروف فارسی نوشته می شد،دوره ای است که می توان آن را دوره ی بازگشت تلقی کرد برخی از ایلخانان تلاش کردند با ضرب سکه ها به خط اویغوری،اندک اندک به سوی ارزش های فرهنگی مغولی خود حرکت کنند اما این جنبش شکست خورده زیرا اولجایتو مسلمان شد و با جدیت به توسعه ی فرهنگ اسلامی و ایرانی روی آورد در زمان الجایتو نام و القاب سلطان با حروف فارسی نوشته می شد در این دوره روی سکه ها به تناسب مذهب ایلخانان شهادتین و نام دوازده امام یا شهادتین و نام خلفای راشدین ضرب می گردید این دوره،دوره ی پیروزی فرهنگی ایرانیان بود و مهم ترین مشخصه ی فرهنگی ایرانیان هم در آن دوره دین اسلام بود.
معمولا سکه های این دوره مانند دوره های قبلی از دو دایره ی تو در تو تشکیل شده است که دایره دوم محیط سکه است این شیوه از زمان ساسانیان در ایران معمول شد.عیار و وزن سکه های ایلخانی،مانند تمام دوره های دیگر بسته به قدرت خان یا پادشاه،کم یا زیاد می شده است که وزن این چهار سکه کشف شده  بین 4و5 گرم می باشد جنس این سکه ها از مس است که حاشیه آن ناخوانا است روی آن از عبارت السلطان(الاعظم) اولجایتو محمد خلد الله ملکه و نقش شیر وخورشید وپشت آن نیز لا اله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله نگاشته شده است.اصولا ضراب خانه  ها در شهر هایی بودند که آن شهرها دارای اهمیت سیاسی یا اقتصادی زیاد بودند سکه های موجود در این مبحث که در منطقه فورگ کشف شده است درضراب خانه عدلیه شیراز  در دوره اولجایتو ضرب شده است. که تاریخ و قدمت آن به 710 الی715 هجری قمری می رسد.

42

43

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر


آخرین اخبار